سند سیاستی توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات تا افق 1404

با رویکرد زنجیره ارزش

 

صنعت ماشین سازی حوزه ای مولد و زیربنایی است که وضعیت آن در هر کشور شاخصی مهم برای ارزیابی سطح توسعه یافتگی صنعتی و تولیدی آن کشور محسوب می‌شود این صنعت به عنوان یک صنعت راهبردی و مادر نقش بسزایی در توسعه کشورهای صنعتی ایفا کرده است.

صنعت ماشین سازی به دلیل تولید کالاهای سرمایه‌ای از جایگاه ویژه ای در اقتصاد برخوردار است. ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در تقسیم بندی محصولات به دلیل داشتن دوره عمر نسبتاً طولانی در رده‌ی کالاهای سرمایه ای قرار می‌گیرند و در واقع زیر ساخت تولید دیگر کالاها از جمله کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام هستند. ماشین آلات به هر وسیله مکانیکی الکتریکی یا الکترونیکی گفته می‌شود که

برای انجام برخی کارها و ایجاد اثر یا نتیجه خاص طراحی و استفاده میشود. صنعت ماشین سازی و تجهیزات بخشی مهمی از صنعت ساخت محور است که به کمک آن تولید در حوزه‌‌ های طراحی مهندسی و تامین ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید نیروگاهی نفت، گاز و پتروشیمی کشاورزی و صنایع تبدیلی معدن و فرآوری معدنی لوازم خانگی ،غذایی دارویی و بهداشتی صنایع حمل و نقل نساجی و پوشاک و برق الکترونیک و مخابرات و سایر ماشین آلات و تجهیزات مرتبط میسر می شود. از این رو انتظار میرود با پیروی از سیاستی درازمدت توسعه هدفمند این صنعت صورت گرفته و با حرکتی همه جانبه توسط تمامی ذی نفعان رشد و پیشرفت پایدار آن شکل گیرد.

این سند در راستای تعمیق ساخت داخل ماشین آلات و تجهیزات ارتقای کیفیت محصولات نهایی و در جهت رقابتی شدن با محصولات مرغوب خارجی و کاهش قیمت تمام شده تولیدات این صنعت تدوین شده است. سیاست کلی این سند حمایت و تقویت واحدهای مرتبط با اولویت بخش خصوصی در حوزه ی صنایع ماشین سازی و ساخت تجهیزات صنعتی است.

فایل سند از طریق لینک زیر قابل دانلود است.

//isti.ir/XsUo