سند سیاستی توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات تا افق 1404

با رویکرد زنجیره ارزش

 

صنعت ماشین سازی حوزه ای مولد و زیربنایی است که وضعیت آن در هر کشور شاخصی مهم برای ارزیابی سطح توسعه یافتگی صنعتی و تولیدی آن کشور محسوب می‌شود این صنعت به عنوان یک صنعت راهبردی و مادر نقش بسزایی در توسعه کشورهای صنعتی ایفا کرده است.

صنعت ماشین سازی به دلیل تولید کالاهای سرمایه‌ای از جایگاه ویژه ای در اقتصاد برخوردار است. ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در تقسیم بندی محصولات به دلیل داشتن دوره عمر نسبتاً طولانی در رده‌ی کالاهای سرمایه ای قرار می‌گیرند و در واقع زیر ساخت تولید دیگر کالاها از جمله کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام هستند. ماشین آلات به هر وسیله مکانیکی الکتریکی یا الکترونیکی گفته می‌شود که

برای انجام برخی کارها و ایجاد اثر یا نتیجه خاص طراحی و استفاده میشود. صنعت ماشین سازی و تجهیزات بخشی مهمی از صنعت ساخت محور است که به کمک آن تولید در حوزه‌‌ های طراحی مهندسی و تامین ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید نیروگاهی نفت، گاز و پتروشیمی کشاورزی و صنایع تبدیلی معدن و فرآوری معدنی لوازم خانگی ،غذایی دارویی و بهداشتی صنایع حمل و نقل نساجی و پوشاک و برق الکترونیک و مخابرات و سایر ماشین آلات و تجهیزات مرتبط میسر می شود. از این رو انتظار میرود با پیروی از سیاستی درازمدت توسعه هدفمند این صنعت صورت گرفته و با حرکتی همه جانبه توسط تمامی ذی نفعان رشد و پیشرفت پایدار آن شکل گیرد.

این سند در راستای تعمیق ساخت داخل ماشین آلات و تجهیزات ارتقای کیفیت محصولات نهایی و در جهت رقابتی شدن با محصولات مرغوب خارجی و کاهش قیمت تمام شده تولیدات این صنعت تدوین شده است. سیاست کلی این سند حمایت و تقویت واحدهای مرتبط با اولویت بخش خصوصی در حوزه ی صنایع ماشین سازی و ساخت تجهیزات صنعتی است.

این سند از طریق این لینک  قابل دانلود می‌باشد.

 

به گزارش ستاد ماشین‌سازی

دبیر ستاد ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته از شرکت‌های فعال صنعت ماشین سازی آذربایجان شرقی بازدید کرد

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و هیات همراه به منظور بررسی وضعیت حوزه ماشین سازی در استان آذربایجان شرقی در روزهای 15 الی 16 آذرماه بازدیدی از شرکتهای منتخب صنعت ماشین سازی استان داشتند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی از توانمندی‌های گروه ماشین سازی تبریز و خطوط تولید آن در زمینه ساخت انواع ماشین‌های ابزار موردنیاز کشور، بازدید کرد و در خصوص راهکارهای ارتقای تولیدات  این شرکت از طریق همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و نحوه استفاده از حمایت های معاونت علمی در راستای توسعه و افزایش بهره وری این شرکت مذاکره شد.

از شرکت‌های بنیان مکاترونیک ایرانیان سازنده دستگاه‌های  تراش CNC پروتزهای دندانی، فراگامان صنعت پایدار سازنده انواع ماشین‌های ابزار ترانسفر و مخصوص، بهین گستر بیتا صنعت ویرا سازنده دستگاه‌های سورتینگ دندانهای مصنوعی وآذر اندیشان طراح سازنده ماشین آلات تخصصی تولید نان صنعتی بازدید به عمل آمد و در خصوص حمایت‌هایی که در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی انجام می شود و شرکت‌ها می توانند در راستاتی توسعه تولید و صادرات محصولات خود از  آن بهره‌مند شوند، بحث و تبادل نظر شد.

همچنین  در گردهمایی شرکت‌های حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پشرفته استان آذربایجان شرقی که به همت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی برگزار گردید دکتر هادوی دبیر ستاد ماشین سازی در طی سخنانی به تشریح وضعیت موجود در صنعت ماشین سازی کشور پرداخت و موانع موجود و راهکارهای رفع آنها را بیان کرد وی همچنین بر افزایش کیفیت، قیمت رقابتی، زمان تحویل مناسب و خدمات پس از فروش تاکید و آن را زمینه‌ساز حضور ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی تولید کشورمان در بازار‌های جهانی عنوان کرد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZRx